De Aurlandfjellet, weg 7B

28 juni 2016 - Lærdalsøyri, Noorwegen

Op onze vrije dag zijn wij toch maar weer erop uitgetrokken om de Aurlandsveie ( over de hoogvlakte) te rijden van Lærdal naar Aurland. Vroeger heette deze weg de Snøvegen vanwege de hevige sneeuwval. Wij reden 100 meter op dit weggetje, toen Bart zei: "Moeten wij dit wel doen, het is wel erg smal..." Wij waren al aan het keren bij een boerderij, toen er een Duitse camper passeerde. Als hij het kan......dus hup, verder. Wij hebben geen spijt gehad en gelukkig waren er weinig tegenliggers en veel uitwijkplaatsen. Eenmaal boven hadden wij uitzichten over sneeuwvlaktes en bergmeren...geweldig!
Toen naar beneden, ik heb delen gefilmd, maar weet niet of ik die geplaatst krijg op internet. Steile hellingen, smalle wegen, haarspeldbochten, alles was aanwezig. Wij kwamen bij een aangelegd uitzichtpunt, dat uitzicht biedt over het Aurlandfjord
en dat wij moesten delen met een buslading Aziaten en behoorlijk veel Nederlanders. Eenmaal voorbij dat punt verder naar beneden werd de weg 1 baans met uitwijkplaatsen. In Aurland hebben wij even rondgelopen en zijn toen door de Lærdaltunnel teruggereden naar de camping. De Lærdaltunnel is 24,5 km lang, de langste ter wereld. Er is 1.625.000 m3 rots uitgehakt, 3325 ton explosieven gebruikt en NOK 1.082.000.000 uitgegeven en de tunnel is TOLVRIJ!
Op 3 plaatsen in de tunnel is met een blauw verlicht "plein" wat z.g. daglicht nabootst. Dat staat ook op video.
Het uploaden is maar gedeeltelijk gelukt, waarschijnlijk is het bestand te groot.