Excursie op de Lofoten

16 juni 2016 - Vågan, Noorwegen

Vandaag waren wij op tijd wakker om met de bus van 09.30 uur te beginnen aan ons rondje Lofoten.
De bus bracht ons eerst naar het Vikingmuseum in Borg, waar wij een film hebben gekeken en toen werden losgelaten in een donkere ruimte, waar wat spullen lagen uitgestald uit vroeger tijden. Het lijkt wel of ik bang word in het donker, want ik stond met 5 minuten al weer buiten in het 24 uurs daglicht. Om 12.00 uur werden wij naar de Vikingeneetzaal geleid, alwaar een pot soep boven het vuur hing te pruttelen. De oudste uit de groep, onze Oostenrijkers Claus en zijn vrouw Barbara werden op een troon gezet en waren voor even Vikingkoning en -koningin. Na een gebed tot oppergod Thor werd de soep uitgeserveerd, met een glas (viking) water en wat brood. Na de "lunch" hadden wij nog wat vrije tijd om uit te buiken en verder ging de rit naar het vissersdorp Nusfjord, waar entree wordt geheven. Iets voor Volendam, misschien?
Het dorp ligt verscholen in een inham en was de moeite waard, de foto's spreken voor zich. Daar vond ik ook de bakker, die ik gisteren als koudste warme bakker heb neergezet, maar dit moet zijn: oudste warme bakker.
De reis ging vervolgens over de mooiste weg van de Lofoten, de 815, richting Henningsvær, waar wij het diner hebben genuttigd. Ik had opgegeven dat ik geen vis lust en ik zou volgens onze reisleider, samen met 3 anderen lamsvlees krijgen.
Het lam was kip, (beter zo dan andersom..) maar wel lekker, de rest at kabeljauw.
Om 20.00 uur waren wij weer op de camping, waar zich inmiddels ook een groep van de NKC ( ned. Kampeerauto club) heeft geïnstalleerd.
Het was een prachtige dag, met schitterend weer.
Voor morgen hebben wij een tochtje met de Hurtigruten op het plan staan, maar daarover morgen meer.

1. Hema:
    17 juni 2016
    Wat een rust om daar te wonen, niks geen asielzoekers, slechts "enkele" toeristen, met als voordeel dat die vanzelf weer vertrekken. (Oh.. Wat zeg ik nu???) ook leuk dat jullie een stukje hurtigruten doen, misschien wel met "ons" schip, de Nordnorge.
  2. Annemieke en Bart:
    18 juni 2016
    Het verbaasde ons, dat er hier zoveel asielzoekers uit Eritrea zitten, zelfs in Andenes, helemaal bovenin de Vesterålen, liepen ze rond en ook in Svolvær. Je vraagt je af, wat ze daar te zoeken hebben.